måndag 30 november 2009

Regnbågsgarn, rainbowyarn

English below



Jag fick en härlig hög fibrer av Marie: olika slags ull och rätt mycket tencel. Jag hade aldrig spunnit tencel förut, så det gladde mig verkligen. Ullen var dels väldigt grov, dels merinotops tror jag. Jag bestämde mig för att handkarda den grova ullen med tencel, och det blev mycket lyckat. Månntro Marie hade förutspått att jag skulle göra så? :) Resten av fibrerna har jag lagt undan till ett annat garn.

Det var mycket lätt att karda och spinna. Jag lade till lite sarisilk och angelina från min stash. Jag ville inte blanda färgerna allt för mycket. Jag kardade därför lite halvslarvigt och spann från de fluffiga högar jag fick när jag lyfte fibrerna från kardan. Jag spann en enda tråd som jag navajoplajade omedelbart. Jag kunde faktiskt INTE vänta att garnet skulle lugna sig. Det blev lite fnurror, men det gör inget. Jag kan inte få fram glansen och glittret på fotot, tyvärr.

Månntro det här blir en sjal, med grova stickor och något roligt spetsmönster?




I got a wonderful heap of fibers from Marie: different wools and rather much tencel. I had never spun tencel before, so I was very happy about it. The wools were both very coarse, and merinotops, I think. I decided to handcard the coarse wool with the tencel. The result was very good. I have a feeling that was what Marie thought I would do? :) The rest of the fibers I put away for another yarn.

It was very easy to card and spin. I added som sarisilk and angelina from my stash. I didn't want to mix the colors too much. I carded somewhat carelessly and spun from the fluffy heaps I got when I lifted the fibers from the carder. I spun one single thread that I navajoplyed at once. I really could NOT wait for the yarn to relax. I got some snarls, but that doesn't matter. I'm sorry I can't get the nice shine and glitter to show on the photo.

I think I'll knit the yarn into a shawl, with big needles and a lace pattern.

3 kommentarer:

  1. Jo det var precis vad jag tänkt: att du skulle karda det raspiga med tenceln :) Garnet är absolut urläckert!!

    SvaraRadera
  2. Ja det var precis så jag tänkt att du skulle göra :) Garnet blev verkligen helt underbart!

    SvaraRadera
  3. Jag blev förvånad över vad tenceln gjorde med de grova fibrerna: tog fram färgen och trollade bort det sträva. Märkligt.

    SvaraRadera