torsdag 30 december 2010

LYS

Jag skulle åka till garnaffären och köpa ett par nystan att sticka knästrumpor åt svärdottern av. Hur gick det till att jag kom hem med 3,2 kg garn? Tröjgarn åt maken hade jag inte alls planerat :) Han valde garnet själv, det vackra Opal  Blätterwald, så, visst för all del, köp det... På nåt vis slank ett kg Drops Fabel i härliga röda karamelltoner ned i korgen, lite Opal Indigo och Rosenbeet, enfärgat Fabel, ett par hundra gram Silke-Tweed. Damen i butiken stoppade ner ett halvt kg Novita Wool gratis i en av påsarna för säkerhets skull, ifall jag skulle bli akut dålig pga garnbrist helt plötsligt. Jag kom ihåg att köpa sockgarnet också.

Nu vet jag varför rika människor är så magra. Det är jobbigt att shoppa. Jag är helt slut. Bäst att sitta ned och sticka lite.

I went to the LYS to buy a couple of balls for kneesocks for my daughter in law. How come I came home with 3.2 kg yarn? Yarn for a sweater for DH was not on the list at all :) He chose the yarn himself, the beautiful Opal Blätterwald, and ok, yes please buy it... I don't know when one kg Drops Fabel in slurpy red candy tones, some Opal Indigo and Rosenbeet, solid Fabel, two hundred grams Silke-Tweed found there way into the basket. The lady in the shop dropped down 0.5 kg Novita Wool in one of my bags for free, just in case I would get ill due to a sudden lack of yarn. I remembered to buy the sock yarn too.

Garnaffären ligger "mitt i Finland" = "mitt ute i ingenstans". Man kör och kör och där ligger den. Nätbutiken finns här: Lankatalo Tapion Kauppa Vänlig service, och fin display av garnerna. Det finns en liten photostudio för garnfotona, och ett rum för stickcafeer. Det finns fler rum och väggar i butiken än man kan se på mina foton.
This LYS is situated "in the middle of Finland" = "out in the middle of nowhere". You drive and drive and there it is. The netshop is here: Lankatalo Tapion Kauppa There are more the rooms and walls in the shop in than you can see in my pictures, by the way. Friendly service, and the yarns are easily viewed. The netshop is updated continually. There is a small photo studio for the yarn pics, and a room for knit cafes.

Now I know why rich people are so skinny. It's laborious work to shop. I'm exhausted. Better sit down and knit.

3 kommentarer:

  1. WOW, vilken butik! Om jag kommer och hälsar på MÅSTE vi åka dit. Rena drömmen!

    SvaraRadera
  2. Ååååh! Jag vill också till Tapsa! Har inte varit dit på evigheter. Nu gick jag dock och lovade åt mig själv att jag inte skall köpa nå garn (förutom ett köp jag har på hälft) före april. Eller kanske jag håller garndiet ända till maj? Fick dock karln att lova att vi kan nångång fara där via då vi åker mellan Å och V.

    SvaraRadera
  3. Ja jisses! Vilken garnbutik! Jämfört med en liten vägg DROPS och ett par korgar svarta fåret, som känns som standard dit jag brukar gå.

    SvaraRadera