onsdag 21 juli 2010

Resfeber - Matkakuumetta

Suomea alla
 
Jag har börjat packa. Alla möjliga och omöjliga småsaker åker ner i väskan. Jag kommer antagligen att plocka bort många av dem senare. Jag måste lämna plats för returresan: FIBRER. GARN. SPINNROCK. ULLKAMMAR. BÖCKER. SOUVENIRER. SINGLE MALT.
 
UK KnitCamp and Ravelry Weekend närmar sig. Det är bara två veckor kvar, sedan äntrar jag planet tillsammans med Olebrumm. Vi flyger till London, där Sarah Jane möter oss och tar oss med hem till sig. Sedan åker vi i hennes bil genom England och Yorkshire till Stirling i Scotland. Plockar upp min nya Louet Victoria utanför Edinburgh på Scottish Fibres. Sedan börjar Sarah Jane jobba på KnitCamp och Olebrumm och jag börjar roa oss.

Jag ska:
lära mig massor om Shetlandsjalar av Kate Tetlow (BritishYarns)
sticka Baby Surprise Jacket med Jared Flood
spinna ull från hotade fårraser med Deborah Robson
provsticka garner från hotade raser med Deborah Robson
Gå på jätte-tea-party. Åka på utflykt till New Lanark Mill. Gå på stickcafé med Debbie Stoller. Gå på spinnkväll vid lochen. Vara maskot åt åtminstone ett Shetlandlag på en Treasure Hunt. Gå på ceilidh med haggis, säckpipa och vad det för med sig ser vi sedan.

OCH SEDAN:

Ravelry Weekend

Om jag hinner tittar jag på "från klippning till tröja" Guinness rekordförsök, och på modeshowen där alla hittarna i stickväg visas upp.

Jättemarketplace. Alla pengar går åt. Föreläsningar jag anmält mig till: nordiska spetsar (Nancy Bush, Donna Druchunas, Liz Lovick). Ravelry Talk (Jess, Casey, Mary Heather, Sarah). Luminary Panel (alla stjärnorna).

SEDAN: Ravelry Party och Barbeque.

WOW!!

Färdigt??

Inte alls.

Efter veckan i Skottland reser 18 av KnitCamparna till Shetland under ledning av Liz Lovick. Mera kurser. Shetlandsjalar, Fair Isle stickning, museer, ullkunskap med Oliver Henry, jättegod mat, båtutflykt på Nordsjön... jag återkommer till det här. Av någon anledning börjar jag känna mig utmattad. Efter Shetland åker vi med Sarah Janes bil till hennes hem norr om London, sedan flyg till Stockholm, till Vanda, till Vasa. Kom till Vanda och kolla på oss i transithallen 23.8 på eftermiddagen.

Ser Olebrumm och jag ut som lunnefåglar?

Olen aloittanut pakkaamisen. Kaikenlaisia mahdollisia ja mahdottomia pikkutavaroita päätyvät laukkuun. Joudun todennäköisesti poimimaan aika monta pois myöhemmin. Täytyy jättää tilaa paluumatkaa varten: KUITUJA. LANKOJA. RUKKI. VILLAKAMMAT. KIRJOJA. MATKAMUISTOJA. KNITCAMPKAMAA. SINGLE MALTIA.

UK KnitCamp and Ravelry Weekend  lähestyy, vain kaksi viikkoa enää, sitten nousemme koneeseen Olebrummin kanssa. Lennämme Lontooseen, missä Sarah Jane tulee vastaan. Yövymme hänen luonaan, sitten menemme hänen autollaan Englannin ja Yorkshiren halki Skotlantiin. Edinburghin liepeillä haemme minulle uuden rukin, Louet Victorian, Scottish Fibresista. Sitten jatkamme Stirlingiin, missä Sarah Jane menee KnitCampiin töihin ja Olebrumm ja minä rupeamme pitämään hauskaa.

KnitCampissa teen ainakin nämä:

opiskelen Shetlandhuivien historiaa ja tekniikkaa Kate Tetlowin (British Yarns) opastuksessa
neulon Baby Surprise Jacketin Jared Floodin kanssa
opin kehräämään harvinaisten lampaanrotujen villoja Deborah Robsonin kanssa
koeneulon näiden rotujen lankoja Deb Robsonin kanssa
Menen jättiteekutsuihin. Retkelle New Lanark Milliin. Neulekahvilaan Debbie Stollerin kanssa. Kehrään spin-inissä lochin rannalla. Olen ainakin yhden Shetlandjoukkueen maskotti aarteenmetsästyksessä. Menen ceilidh-iltaan haggiksineen (menikö oikein??) ja säkkipilleineen (dito?) ja mitä siitä seuraa näemme sitten.

SITTEN:

Ravelry Weekend

Jos ehdin vilkaisen "keritsemisestä villapaitaan" Guinnessin ennätysyritystä ja muotinäytöstä.
Market place, kaikki rahat menevät. Jättimarkkinat! Näihin luentoihin olen ilmoittautunut: pohjoisten alueitten pitsit (Nancy Bush, Donna Druchunas, Liz Loviack), Ravelry Talk (Jess, Casey, Mary Heather ja Sarah), Luminary Panel (kaikki tähdet keskustelevat).

SITTEN: Ravelry Party ja Barbeque.

WOW!!

Valmista??

No ei.

Skotlannin jälkeen 18 KnitCampparia lähtevät Shetlantiin Liz Lovickin johdolla. Lisää kursseja: Shetlandhuivit, cobweb-langan kehruu, Fair Isle neuleet, villatietoa Oliver Henryn johdolla, museot, ruoka, yhteisoloa, veneretki Pohjoismerelle. Jatkan tästä myöhemmin. Jotenkin alkaa pyörryttään... Shetlandin jälkeen Sarah Janen autolla takaisin Lontoon pohjoispuolelle, kone Tukholmaan, Vantaalle, Vaasaan. Tulkaa ihmettelemään meitä Vantaan transithalliin maanantaina 23.8 iltapäivällä.

Olemmeko Olebrumm ja minä lunnin näköisiä?

6 kommentarer:

  1. Undrar vad som är viktigast i bagaget på hemresan, fibrer, spinnrock eller singel malt?
    Ha en fantastisk resa.

    SvaraRadera
  2. Oj! Skall vi hinna med allt det där på två veckor?

    SvaraRadera
  3. Ja Birgith, man kan ju undra. Men malten är utan tvekan prioriterad! Bättre hälften ska få den som tack för smultronen :) Olebrumm, jag har börjat undra det samma... kanske en styrketår emellanåt?

    SvaraRadera
  4. Ojojoj! Jag satt och drömde om semester i Huddersfied häromdagen ...

    http://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl

    .. där ligger nämligen world of wool. Borde de inte ha en rejäl butik?

    Anna

    SvaraRadera
  5. World of Wool har vansinnigt mycket fibrer :) Hoppas du får åka dit!

    SvaraRadera
  6. Jisses vilken trip! Du kommer vara helt slut när du kommer hem! :)

    Och den där Louetrocken vill jag höra mer om sedan. Jag har funderat på en sådan... Någon gång i framtiden :)

    SvaraRadera