torsdag 27 maj 2010

Vad glada vi är att det inte var hårddisken

Krasch - eller snarare ett litet "fräsping" - en dag i förra veckan: tidernas blixt från en nästan klar himmel. Min arbetskamrat som körde genom vår dal på väg till havet för att öva nåt som frivilliga räddningsväsendet övar (båt och massa utrustning och ramla överbord och ta sig upp igen och sånt ingår), såg den och förundrades över mäktigheten när den rusade fram över dalen och tog moderkortet i vår bordsdator. Jag stod en bit från datorn och funderade om jag borde dra ur lite sladdar, men jag hann ju inte. Jag duckade faktiskt, fast det hade nog inte haft minsta lilla verkan om det varit mig blixten var ute efter, för den var redan på andra sidan skogen vid det laget. Jag hörde det där ljudet som när en glödlampa går sönder och tänkte "var det datorn?"

Tur att vi har Mårten på Motos Elektronik, som fixar sånt där. Och att hårddisken är sitt gamla, trevliga fotofullproppade jag. Nu tittar jag på en hög sladdar, som skall stoppas i här och där. Jag är så glad att det är så få sladdar här hemma. Sladdarna påminner mig om en dag på jobbet för några år sedan när jag kände mig stressad medan jag kröp omkring under några bord och försökte hitta alla sladdar och stoppa i dem på de rätta ställena. "Å va i härrans namn jä to då?" översatt till standardsvenska "Och vad i herrans namn gör du då?" frågade en bekant röst bakom mig, det var min dåvarande chef, vår förra kommundirektör som stod och betraktade arbetet på biblioteksgolvet.

Visst har vi en extern hårddisk som backup här hemma. Men den hade rensat sig dagen före av någon anledning, och jag skulle göra något åt saken dagen då blixten dök upp. Åh, alla mina foton av textilgrejer! Tänk att jag aldrig får någon ordning på dem. Folk och fä finns i andra människors datorer, men mina fibrer, garner, handarbeten, de finns bara i vår dator, och så några på flickr och Picasa, och på nån CD. Usch så bedrövligt.

Ja vad jag svarade min chef? "Jag jobbar, jag är ju chef på det här stället för attan!" på stadssvenska, jag är ju född i staden jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar