lördag 2 januari 2010

Spinning med Deb Robson

Jag kom med på en kurs med Deb Robson i augusti!!! Jag är så glad! En hel dag ska vi spinna ull från sällsynta fårraser, här: KnitCamp & Ravelry Weekend. Följande dag bekantar vi oss med garner från sällsynta får, och ser hur de fungerar i stickade plagg. Lite yrkesutbildning för mig alltså. Deb Robson var redaktör på Spin Off i många år. Hon imponerade med sina gedigna kunskaper om fibrer, garn och spinning.

Jag ska också lära mig konstruera en shetlandssjal och sticka Baby Surprise Jacket. Visst kan jag sticka sjalar, men en bra lärare lyckas alltid dela med sig av sådant jag inte visste. Den lilla trevliga babytröjan kan man köpa mönster till, men jag valde kursen som avslappning och enbart nöje.

En kväll ska vi sitta på campus och se solen gå ner över lochen, och spinna! Håll tummarna för fint väder redan nu!

Och så är det en utflykt till New Lanark Mill, där vi förstås ska titta på spinneriet. Jag har en aning om att jag kommer hem med Aran-garn för en häftig tröja åt min man. Jag tror också att jag skickar paket åt mig själv, för jag kommer inte att ha plats för allt i flygväskan.

Ravelry Weekend - en och en halv dag med garn, fibrer, utrustning, happenings och party. Det blir till att spara pengar hela våren och sommaren. Jag vill gärna komma hem med så mycket fibrer och redskap som möjligt. Jag hoppas Ian från IST Crafts kommer till Stirling. Det vore roligt att pröva sländorna förrän man köper. Jag vill ha en midi eller stor slända för tvinning.

Till sist en liten vintervy:  det ena fönstret i mitt arbetsrum gör en vacker spetsgardin på vintern:

Och mina nyårslyckor, som i år handlade om fåglar och växter:



1 kommentar:

  1. Du har så vackra naturbilder också, förutom alla härliga textilbilder :) Gott nytt år till dej oxå!

    SvaraRadera