torsdag 20 januari 2011

Tvätt och ulltvätt och städning - Washing and Scouring and Cleaning

                      Ute ser det ut som ett vykort - Outdoors it looks like a postcard
      
Men inomhus är det kaos.

But indoors it's chaos.
Jag fick ett stort paket från The Spinning Loft. 18 ullprover som ska tvättas och också torka inomhus.

I got a big package from The Spinning Loft. 18 wool samples to scour and dry indoors.

Det här är vacker brunsvart Wensleydale i min röda ulltvättbunke. Och undertill finsk lantras som ser väldigt trevlig ut, den ska ännu tvättas.

This is beautiful brown-black Wensleydale in my red wool scouring bowl. And beneath a nice looking Finn still to be scoured.

Det är inte ulltvätten som är kaoset, det är det här:

It's not the scouring of the wool that makes the chaos, it's this:

Storstädning efter att en mus (jo en mus, inte en sork) härjat i skåpen. Jag undrar hur många fruktknivar, burköppnare, tandade små knivar ett hushåll på två personer egentligen behöver? För att inte tala om alla andra saker jag inte visste vi ägde. Det tar tre dagar att städa efter den lilla musen. Och den är söt, jag har sett den. Den går inte i fällorna.

Thorough cleaning because a mouse (yes a mouse, not a vole) has been raiding the cupboards. I wonder how many fruit knives, can openers, jagged small knives a household of two people really needs? Not to talk of all the other things I didn't know we own. It takes me three days to clean after the little mouse. And it's cute, I have seen it. It doesn't go into traps.

Mellan tvätt- och städvarven torkar härlig ull. Underbara spinndagar att vänta!

While I'm scouring and cleaning the already washed nice wool is drying. Wonderful days of spinning in sight!

4 kommentarer:

  1. Pip pip säger musen. Kanske man borde komma på musjakt någon dag? :)

    SvaraRadera
  2. Välkommen Nalle :) Musen härjar nu bakom skåpet eftersom den inte kan komma in mera. Vi har täppt till alla hål.

    SvaraRadera
  3. Ullen ser härlig ut! Möss i skåpen gillar jag inte! Min chokladbit i garderoben var ett hett byte för en lite musling... Den finns inte mer!
    Inte någon av dem förresten!

    SvaraRadera
  4. Musling - det lägger jag bakom örat :)

    SvaraRadera