lördag 1 januari 2011

Mitt nya liv - My New Life

I dag börjar ett helt nytt liv för mig
Jag har gått i pension efter nästan femtio år i arbetslivet. Nu kan jag göra vad jag vill när jag vill. Det känns som ett stort privilegium. Jag tyckte om mitt arbete, men efter fyrtio år i samma bransch började det kännas som om allting upprepades om än i lite nya former. Det började bli litet tråkigt.

Today my completely new life starts
I have retired after working for almost fifty years. Now I can do what I want when I want to. It feels like a big privilege. I liked my work, but after forty years in the same business it began to feel as if everything was repeted in sligthly new forms. It began to feel a bit boring.

Vad ska jag göra först? Det är en svår bit. Det finns så mycket jag vill göra, så jag sätter mig nog ner och ser vad som vill bli gjort först. Kanske stickmaskinen vill jobba. Den har vilat i nästan tio år, och det känns väldigt lockande att väcka upp den. Jag kanske börjar väva igen.

Systematiska studier i fiberkunskap ligger högst på rankinglistan. För att få en bra start har jag gått med i den Wool Breeds Challenge Contest som SpinDoctor har startat i sin grupp på Ravelry.

What shall I do first? That's a difficult thing to decide. There is so much I want to do, so I'll sit down and see what wants to come first. Maybe my knitting machine wants to work. It has been resting for almost ten years, and it feels very tempting to wake it up. I might start weaving again. 

Systematic fiber studies are number one on my ranking list. To get a good start I have joined the Wool Breeds Challenge Contest in SpinDoctor's group on Ravelry.

Eller så går jag ut med Kasper. Eller börjar odlar chili och vitlök och koriander, och vackra pelargoner.

Or I might go for a walk with Kasper. Or I might start growing chili and garlic and coriander, and beautiful pelargoniums.

6 kommentarer:

  1. Vackra pelargoner kan jag dela med mej av :)

    SvaraRadera
  2. "Grattis" (eller vad säger man?) till pensioneringen. Nu kommer du att få bråttom! :)

    SvaraRadera
  3. GRATTIS! Jag längtar till min dag kommer.
    Pelargoner och chili låter väl bra - lite lagom så där.
    Gott Nytt Frihetsår Barbro - det första av många.

    SvaraRadera
  4. Grattis! Vilken lyx att få välja bland alla alternativ vad man vill göra!

    SvaraRadera
  5. Grattis! Nu kan du leva som en friherrinna och göra precis som du vill :)

    SvaraRadera
  6. Hej och grattis! SÅ TREVLIGT! Jag står just inför arbetslivet, ska bara göra avslutningsproven på min universitetsutbildning. Jag är en tyska som bor i Marks kommun där en kvinna på min vävkurs visade en teknik som lär vara typisk för regionen: smygmaskvirkning. Har precis med stort intresse läst din artikel i bloggen och ska nu bestämt tjata så länge på min man som är snickare tills han gör mig en kroknål! :) Det kommer bli spännande att följa din blogg ...
    Hälsningar från Skene
    Madlen

    SvaraRadera