torsdag 18 november 2010

Pusselväst - Puzzle vest

Äntligen! Den här västen har väntat länge på att få komma ut ur UFO-garderoben. Den hör till de projekt jag bara börjat på utan vare sig plan eller tanke. Jag stickar, och så kanske det blir något. Jag hittade tre udda härvor i en korg med utförsäljningsgarn på mässan i Tammerfors för två år sedan och hade ingen aning om hur jag skulle använda dem. Det röda garnet är Drops Silke Tweed, upprepat från en kofta jag inte längre gillade. I morgon får västen komma till Tammerfors, för nu är dags för årets mässa: Käden Taidot Pressrelease svenska

Malin och Sarah kommer också :) Det blir lite som en upprepning av England, Scotland och Shetland! De får hjälpa mig att hitta knappar till västen.

När jag inte vet vad det är jag stickar gör jag dominorutor. Titta på Vivian Höxbro. Hon kan konsten att använda rutor. Jag har stickat mängder av dominoplagg ända sedan jag såg rutorna i Vivians bok Dominostickning för nio år sedan. Samma år gick jag en kurs för Vivian på Nordiskt Sticksymposium. I år träffade jag henne på nytt på min Shetlandsresa.

Finally! This vest has been waiting a long time to come out of the UFO closet. It belongs to the projects I just start without a plan or thought. I knit, and it might become something. I found three skeins of leftover yarns in a bargain basket at the big crafts fair in Tampere two years ago, and had no idea how t I'd use them. The red yarn is Drops' Silke Tweed, unraveled from a cardigan I didn't like any more. Tomorrow I'll wear the vest in Tampere, because it's time again: Crafts Fair Pressrelease in English

Malin and Sarah will come also :) It'll be like a repeate of our England, Scotland and Shetland trip! They can help me find buttons for the vest.

When I don't know what I'm knitting I knit domino squares. Look: Vivian Höxbro. She knows how to use squares. I have knit lots of domino squares since I first saw them in Vivian's book Dominostickning nine years ago. The English translation is called Domino Knitting. That same year I took a class for Vivian at the Nordic Knitting Symposium. This year I met her again on my Shetland trip.

2 kommentarer:

  1. Underbar! Färgerna är perfekta. Var stolt när du bär den :)

    SvaraRadera
  2. Den ser fantastisk ut. Hoppas att ni får trevligt. Jag önskar jag kunde vara med och är det i mina tankar.

    SvaraRadera