fredag 27 augusti 2010

Spets från Shetland

Detalj av spetssjal i Shetland Museum, Lerwick

Miljoner och åter miljoner maskor. De shetländska kvinnorna har producerat sådana mängder stickade sjalar, halsdukar, tröjor, vantar, sockor, mössor, och underkläder att blotta tanken får mig att hisna. Under min Shetlandsresa såg jag så mycket skickligt stickat på museer och i butiker att det är en omöjlighet att visa ens en bråkdel.

Men den shetländska spetsstickningen vill jag visa nu, medan jag väntar på att mitt spinnmaterial skall anlända från England. Titta på bilden av sjalen ovan. Den ser ut som sydd spets, men den är stickad i handspunnet cob web garn av shetlandsull och stickad med så tunna stickor att det verkar omöjligt. Men jag har sett Liz Lovick spinna en tråd lika tunn som sytråd, perfekt jämn och så stark att den klarar att härvlas, tvättas, stickas och blockas som entrådigt garn.

Mitt pekfinger som mått för hur fin spetsen är


Denna spets är stickad av grövre garn med grövre stickor

För ett antal år sedan hittades ganska många bortglömda spetsar i ett hus på Unst, där de skickligaste spetsstickerskorna fanns. Spetsarna kunde delvis restaureras och finns nu på Unst Heritage Centre:


Många sjalar är väldigt stora, ofta kvadratiska, och bärs t.ex. vikta på snedden som en trekantssjal.


Sjalen som Liz visar är stickad av damen bredvid henne, jag tror hon heter June. Hon jobbar på Jamieson & Smith i Lerwick. Det finns fortfarande många skickliga stickare på Shetland, men den riktigt fina tråden är svår att hitta. Det Cob Web Yarn som spinns för J&S är mycket grövre än de flesta handspunna garnerna, men ändå ett väldigt bra garn som är trevligt att sticka.

De shetländska spetsarna stickas i rätstickning (garter stitch). Plaggen blir likadana på båda sidorna, och håller formen bättre än i slätstickning. Man stickade, och stickar fortfarande, med fyra eller fem långa stickor och stickbälte. Stickerskorna kommer upp i otroliga hastigheter. Jag såg ingen spetsstickerska i arbete, vilket var lite synd, men jag såg en expert sticka Fair Isle. Jag återkommer till det i ett annat inlägg.

Närbild på den fyrkantiga sjalen som June stickat

Den här lilla tröjan tror jag finns på Hoswick Visitor's Centre i södra Shetland. Det finns stickade plagg överallt på Shetland, i kaféer, restauranger, butiker, och förstås i museerna.


Några länkar:
Shetland Museum
Hoswick Visitor's Centre
Unst Heritage Centre
Heirloom Knitting
Liz Lovicks pdf om spetsar i Europa
Jamieson & Smith

Det finns mycket material om de shetländska spetsarna, så det är inget problem att hitta mönster. Visst kan man sticka dem i ett annat garn än det som används på Shetland, men man bör välja ett tunt garn som låter sig blockas och som håller formen efter blockningen. Det är förstås viktigt att provsticka, tvätta och blocka för att se hur mönstret gör sig med olika stickor. Mönstret skall framträda bra. Ett gott råd är nog att börja med en liten halsduk :)

2 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt hantverk! Jag är nog allt lite avis på er. Ni verkar ha haft en helt ljuvlig resa!! Nästa gång vill jag också följa med! :-)

    SvaraRadera
  2. Det är något av en andäktig känsla i att betrakta dessa fantastiska alster.

    SvaraRadera